piątek, 24 Lis 2017
Home / Artykuły / WalkinVR – aby Virtual Reality stało się bardziej dostępne
Walkin VR

WalkinVR – aby Virtual Reality stało się bardziej dostępne

Pisząc relację z Good Game Expo wspomniałem, że doskonałe wrażenie zrobiła na mnie strefa VR, która była bardziej rozległa i różnorodna niż na innych tego typu wydarzeniach. Jedną z zaprezentowanych tam nowości jest WalkinVR Driver, któremu chciałbym tutaj poświęcić kilka słów.

Technologia Vurtual Reality z pewnością jest bardzo interesująca, ale i nie pozbawiona wad. Jedną z nich jest brak odpowiedniego dopasowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, albo błędy wynikające z połączenia specyfikacji sprzętu z pewnymi ograniczeniami osób niepełnosprawnych. Opiszę to na dwóch przykładach: na jednej z poprzednich edycji Intel Extreme Masters miałem okazję zagrać w jakąś platformówkę w okularach Oculusa. Ponieważ było to dość dawno temu nie pamiętam już dokładnie co to było, ale przypominało grę Crash Bandicoot – gracz obserwował sterowaną postać z pozycji kamery zawieszonej za jej plecami. Przynajmniej tak powinno to wyglądać w przypadku osób zdrowych, ponieważ w moim przypadku – osoby na wózku – kamera nie była zawieszona nad postacią, a położona gdzieś na wysokości podłogi lub wręcz pod nią. Problem wyniknął oczywiście z powodu wysokości, na której był hełm VR. Inna kwestia pojawia się przy grach, które wymagają poruszania się (obracania, sięgania po coś wirtualnie zawieszonego nad naszą głową). Osoba niepełnosprawna tego rodzaju ruchów tak łatwo nie wykona, tym bardziej mając na głowie hełm, a w rękach kontrolery.

Oba te problemy rozwiązuje sprzęt zaprezentowany w Nadarzynie – zaprojektowany przez Grzegorza Bednarskiego sterownik WalkinVR Driver. Jest to specjalny sterownik do urządzeń Wirtualnej Rzeczywistości, który oprócz normalnej aktywności przewidzianej przez grę pozwala na dodatkowe czynności, nie przewidziane wcześniej przez twórców, a ułatwiające rozgrywkę osobom niepełnosprawnym. Możemy dzięki niemu m.in. przesunąć sobie kamerę by sięgnąć lub dotknąć w grze czegoś dalej położonego, do czego normalnie musielibyśmy podejść. W ten sposób rozwiązujemy też wcześniej wspomniany problem kamery, która dziwnym trafem znalazła się w niewygodnym położeniu – na przykład w podłodze. Testowałem to rozwiązanie na sobie i korzystanie z nowych możliwości, po chwili „przystosowania się” organizmu przychodzi bardzo naturalnie. Co prawda z początku doznaje się dziwnego wrażenia, kiedy nagle podłoga ucieka Ci spod stóp, ale jak mówię – zdziwienie szybko mija i możliwość manipulowania położeniem kamery staje się tak samo naturalna jak inne czynności. Oczywiście sprawdzają się wszystkie założenia, o których wspomina autor – łatwiej sięgnąć po odległy przedmiot, odwrócić się czy dopasować pod siebie kamerę. WalkinVR pozwala też w komfortowy sposób grać osobom, które mają niesprawne ręce lub są po amputacjach rąk – rolę drugiego kontrolera przejmuje wtedy hełm i w ten sposób można grać na przykład w Serious Sama, w którym strzelamy z dwóch broni na raz. Jeśli chodzi o obsługiwane technologie to WalkinVR współpracuje z HTC Vive, Oculus oraz PSMoveService, ale jest też możliwość zamówienia sterownika specjalnie napisanego z myślą o innych, mniej znanych rozwiązaniach.

W artykule znajdziecie kilka filmików powstałych w Nadarzynie, a więcej informacji na temat sterownika możecie przeczytać na stronie projektu: http://www.walkinvrdriver.com. Trzymam kciuki za jego rozwój i z niecierpliwością będę czekał na kolejne informacje na jego temat.

Komentarze

O Zbigniew "Emill" Pławecki

Z grami związany od 1991 roku, kiedy to w jego domu pojawił się Commodore64. Potem była styczność z PC, Gameboyem, PS2, X360, PSP i obecnie XOne. Przez 3 lata pracował aktywnie przy tworzeniu zina SS-NG, będącego nieoficjalną, fanowską kontynuacją Secret Service. W międzyczasie różne krótkie epizody współpracy z paroma innymi portalami o grach. Obecnie, poza zagrywaniem się na konsoli, ćwiczący swoje umiejętności w CS: GO, a poza graniem miłośnik muzyki klubowej, domorosły, jeden z niewielu w Polsce niepełnosprawnych DJów i organizator imprez klubowych.

Zobacz także

WGW

Starcie największych eventów gamingowych – PGA vs. WGW

Minione dwa weekendy były zdominowane przez największe wydarzenia branży gamingowej w Polsce – Poznań Games …